TIPS - FORTSATT SULTEN ETTER MÅLTIDET?

Ja vi har hørt at vi skal spise lite men ofte, kun 80% mett til måltidene, spise sunt med mer. Men ofte etter måltidene er vi fortsatt sultne, og vi får lyst på noe mat igjen bare minuttene senere! Opplevd dette? Les mer her!

5274780980_09b30f52bc_z_largeTumblr_ly9w8pmjyu1qfabcuo1_500_large

Det finnes mange små triks i hverdagen til å få en bedre metthetsfølelse, spise litt mindre og å rett og slett manipulere hjernen til å tro at vi har spist mer enn det vi faktisk har inntatt!

1. Lukt på maten (!)

Ja utrolig nok! Mye av matlysten vår går på lukten, og dersom vi lukter på maten først, feks på sjokoladekaka, så kan vi lure hjernen til å tro at vi har spist litt mer enn vi egentlig har gjort. Vips kalorier spart!

2. Skjær opp i mindre biter

Hvis du skjærer maten opp i biter, feks frukt, ser det ut som det er mere mat på tallerkenen, og vi tror også i underbevisstheten at vi spiser mer. Resultat = like mange kalorier, men følelsen av å kunne spise mer!

313265_2294190444865_1552186009_32439456_6844070_n_largeTumblr_lqxcvkkfpe1r08k0ao1_500_large

3. Tygg maten!

Mange hiver i seg maten slik at man nesten ikke har lagt merke til at man har spist. Hjernen har ikke registrert det fullstendige inntaket og man får lyst på mer. Ved å tygge maten ordentlig spiser man saktere, og det hjelper dessuten til med kroppens fordøyeøse.

4. Følg med når du spiser!

- Mange tar seg en kjapp lunch i feks bilen på tur hjem, men med en gang man kommer inn døra går man automatisk i kjøleskapet å ser etter noe å hive innpå. Ikke spis i farta!

- Hvis du er opptatt av et tv-program eller sitter i telefonen mens du spiser, vil oppmerksomheten din gå til dette og du får ikke registrert matinntaket skikkelig slik at når man har spist masse uten å ha lagt merke til dette!

6. Innta 5. min før måltidet!

 Drikk et stort glass vann 5 minutter før måltidene, dette fyller opp magesekken og du vil føle deg litt mettere. Du kan også spise feks en gullrot litt før middag, slik at du ikke er lettere metthetsfølelse vil komme, og du slipper å frotse i deg når du først får mat.

16 kommentarer

26.01.2012 kl.19:53

hahahha hunden minnet meg om meg selv etter jeg har spist opp siste bit;D

What To Read

26.01.2012 kl.20:57

Gode tips! Skal begynne å bruke dem ^_^

Alina

26.01.2012 kl.21:14

jeg spiser hele tiden jeg <3

Mia .

26.01.2012 kl.21:15

Eller drikk vann. Det hjelper masse ;)

karenogstine

26.01.2012 kl.21:16

Takk for tipsene!

Fin blogg, Altids kozelig med en kommentar tilbake :)

~ JEANETTE ~

26.01.2012 kl.21:18

Kjenner meg igjen, så takk for gode tips =)
God tips :)

- Legg meg gjerne til som venn :)

Amanda Runde

26.01.2012 kl.21:27

Gode tips (:

iKaroe

26.01.2012 kl.21:33

Jeg spiser hele tide uansett, jeg elsker mat! :)

svartboble

26.01.2012 kl.21:39

Bra tips!:)

Stine Elisabeth Fredriksen <3

27.01.2012 kl.00:11

Noen tips som kan være nyttig å tenke litt over om man sliter litt med dette å være sulten hele tiden, og om man er som meg som besøker kjøleskapet rett etter måltidet :D

Linus Studentus

27.01.2012 kl.19:12

Gode tips! :)

sv: Anbefaler å prøve det ;)

27.01.2012 kl.20:50

Gode tips :D takker!

sommerkroppen2k12

01.02.2012 kl.14:45

Gode tips! Jeg blir også fort sulten etter å ha spist sunt.. kjipt!

Stine Elisabeth Fredriksen <3

31.03.2012 kl.19:46

Ja kan fort bli plagsomt i lengden:/

12.04.2012 kl.09:19

åååååååååh så såååå godt ut :D

Skriv en ny kommentar

Stine Elisabeth Fredriksen <3

Stine Elisabeth Fredriksen <3

20, Oslo

Velkommen til min blogg. Jeg heter Stine Elisabeth, er 19 år, bor i Hammerfest i Finnmark. _______________________________________ Blogger om trening, kosthold, helse, skjønnhet og gir anbefalinger og tips til dere jenter :) _______________________________________ Ta gjerne kontakt om det skulle være noe :)





















Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits